magento 2 sitemap

Magento 2 sitemap aanmaken

Magento 2 sitemap: het belang voor SEO en hoe te genereren in Magento 2

Sitemaps zijn gestructureerde lijsten van alle URL’s op uw Magento webshop met een lijst van hun parameters. De belangrijkste functie van een sitemap is om het voor zoekmachines gemakkelijker te maken om de inhoud van uw website te begrijpen en te indexeren. Een website-sitemap is ook een handig hulpmiddel als u ervoor wilt zorgen dat de Googlebot alle inhoud op uw website kan zien. Gelukkig stellen de meeste CMS-systemen de site-eigenaren in staat om er een te genereren.

Er zijn maximaal zes verschillende soorten sitemaps, maar HTML en XML zijn twee veelgebruikte sitemaps. In dit artikel zullen we wijzen op hun belang en hoe ze te genereren in Magento 2.

Wat is een HTML-sitemap?

Een HTML-sitemap is een overzichtstekstversie van de sitenavigatie op één pagina. Dit type sitemap is essentieel voor uw Magento 2 webshop. De HTML-sitemap vervult een belangrijke functie door het voor sommige gebruikers gemakkelijker te maken om door de webshop te navigeren, aangezien alle bronnen die ze nodig hebben snel toegankelijk zijn.

Het belang van een HTML-sitemap voor gebruikerservaring

Het grootste voordeel van HTML-sitemaps is dat het een geweldige manier is om een ​​duidelijk overzicht te hebben van de webshop en al zijn pagina’s. Dit maakt sitemap een betrouwbare navigatietool. Het is ook op elk moment beschikbaar in de voettekst van de webshop. In de meeste gevallen zal het verstrekken van een goede HTML-sitemap de gebruikerservaring verbeteren. En dus heeft het een impact op de ranking van uw website.

Bovendien is dit type sitemap waardevol voor het promoten van uw online aanwezigheid. Omdat de pagina zoekmachines heeft die zullen lezen om uw website tussen de andere te begrijpen en te indexeren. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is vooral handig voor webshops met dynamische inhoud. Zeker als de informatie op de webshop nieuw is en er niet veel links naar zijn. Of wanneer sommige artikelen veel inhoud bevatten terwijl ze niet goed gelinkt zijn.

Wat is een XML-sitemap?

Een XML-sitemap is een tekstbestand dat wordt gebruikt om alle URL’s op een Magento webshop te detailleren. Het kan extra gegevens over elke URL bevatten, inclusief de informatie over de laatste update, het prioriteitsniveau, de gemiddelde frequentiewijzigingen die optreden, de URL’s die verband houden met de rest van de site en of er andere versies van dezelfde URL zijn in andere talen. Volgens Google-documentatie zijn XML-sitemaps handig voor webshops met een groot archief of een groot volume aan media-inhoud, hoewel naar onze mening, zelfs als uw Magento 2 webshop niet aan deze kenmerken voldoet, deze toch grotendeels baat zal hebben bij het hebben van een sitemap.

De indeling van het sitemapprotocol bevat XML-tags en moet:

  • Begin met <urlset> openingstag en eindig met </urlset> sluittag.
  • Neem een ​​<url>-item voor URL’s op als bovenliggende XML-tag.
  • Geef de naamruimte (protocolstandaard) op in de tag <urlset>.
  • Voeg een <loc>-onderliggend item toe voor <url> bovenliggende tags.

Andere tags zijn optioneel en hun ondersteuning kan per zoekmachine verschillen. Raadpleeg dus, voordat u een van deze optionele tags opneemt, de documentatie van elke zoekmachine.

Waarom zijn XML-sitemaps zo belangrijk voor SEO?

Het maken van sitemaps is vooral handig voor SEO. Een XML-sitemap is ontworpen voor zoekbots en een bijgewerkt XML-bestand kan worden gebruikt om zoekmachines te pingen en hen op de hoogte te stellen van wijzigingen en updates. Een XML-document laat zoekmachines weten dat er verse nieuwe inhoud is. Het hebben van een goed gebouwde XML-sitemap vergroot uw kansen aanzienlijk dat uw webpagina’s worden gecrawld. Het wordt ook geïndexeerd door de zoekmachines, vooral als het navigatiesysteem van de website niet goed werkt. Of de algemene interne linkstrategie biedt geen links naar al uw pagina’s.

Als uw Magento webshop internationaal is of dezelfde pagina in verschillende talen heeft vertaald, kan de XML-sitemap worden gebruikt om de inhoud voor de zoekmachines te sorteren. De sitemap kan de crawlers signaleren dat de pagina meerdere versies heeft. En ze zullen deze informatie gebruiken om ervoor te zorgen dat de gebruikers de juiste versie van de website krijgen, op basis van hun taal of locatie.

Wat is nou het verschil tussen een HTML- en XML-sitemap?

Aangezien het artikel is gewijd aan twee sitemaps, is het belangrijk om het verschil tussen beide duidelijk te begrijpen. Deze paragraaf is dus gewijd aan de vergelijking van HTML-sitemap versus XML-sitemap.

HTML- en XML-sitemaps hebben verschillende toepassingen en waarden voor zoekmachineoptimalisatie. Het belangrijkste verschil tussen HTML- en XML-sitemaps is dat HTML-sitemaps in de eerste plaats voor de gebruikers zijn geschreven en het meest nodig zijn om hen te helpen een uitgebreid begrip van een website te krijgen. En XML-sitemaps worden in de eerste plaats geschreven voor zoekmachines.

HTML-sitemap is eerder een algemeen overzicht van de webshop, de pagina’s en informatie. Deze kunnen nuttig zijn voor de gebruiker. Hoewel het voornamelijk wordt gebruikt door de bezoekers van een webshop, kan het ook helpen bij het rangschikken van zoekmachines.

In een notendop, XML wordt in de eerste plaats gemaakt om de functionaliteit van de zoekmachines te vergemakkelijken en hen te voorzien van alle nodige informatie over de structuur van de webshops.

Hoe maakt u een Magento 2 sitemap aan?

Om een ​​sitemap in Magento 2 te genereren, moet u het volgende proces doorlopen:

Stap 1 : Log in op uw beheerdersaccount en ga naar Winkels → Instellingen → Configuratie → Catalogus → XML-sitemap . Bewerk de benodigde instellingen voor de opties voor categorieën, productopties en CMS-pagina’s :

beheerdersaccount magento 2

Stap 2 : Open de Generatie-instellingen , wijzig hun status in Inschakelen , kies een starttijd waarvan u wilt dat zoekmachines uw pagina’s crawlen, selecteer de crawlfrequentie , voer de Error Email Recipient en Error Email Sender in . Het veld Foute-mailsjabloon kan de standaardwaarde behouden:

generatie instellingen Magento 2

Stap 3 : Specificeer het maximum aantal URL’s per bestand en maximum bestandsgrootte limieten in de sectie genaamd Sitemap Bestandslimieten :

sitemap bestandslimieten magento-2

Stap 4: Na het configureren van de instellingen voor sitemapbestandslimieten , gaat u verder door het menu Instellingen voor het indienen van zoekmachines uit te vouwen en de overeenkomstige waarde van het veld Inzending naar Robots.txt inschakelen in te stellen op Ja . Klik op de knop Config opslaan om alle wijzigingen die we tot nu toe hebben gemaakt op te slaan:

zoekmachines robots.txt magento 2

Hoe maakt u handmatig een sitemap aan in Magento 2?

Als u geen cronjob-configuratie voor uw Magento webshop heeft en er wel een sitemap voor wilt genereren, overweeg dan om handmatig een sitemap in Magento 2 aan te maken.

Doorloop deze stappen voor een handmatig set-upproces:

Stap 1: Open de instellingenpagina van de sitemap door naar Marketing → SEO en zoeken → Sitemap te gaan en op de knop Sitemap toevoegen te klikken:

toevoegen sitemap magento 2

Stap 2 : Voer de benodigde waarden in voor uw  Bestandsnaam , specificeer het  Pad  en kies de meest geschikte  Store-weergave . Klik op Opslaan als u  alleen een nieuwe sitemap wilt toevoegen zonder deze te genereren. U kunt ook op de knop Opslaan en genereren klikken voor het geval u ook een laatste bewerking nodig heeft:

sitemap instellingen Magento 2

Stap 3 :  Zodra u uw voorkeursoptie heeft gekozen, kopieert u de gegenereerde  link voor Google  en verzendt u deze naar het juiste gedeelte van uw Google Webmaster Tools-account:

magento sitemap

Conclusie Magento 2 sitemaps

XML- en HTML-sitemaps zijn handige tools die elke Magento 2 webshop zou moeten gebruiken. Hoewel een XML-sitemap de SEO-prestaties kan verbeteren, kan een HTML-sitemap de gebruikerservaring verbeteren. We hopen dat deze blogpost u daarbij heeft geholpen.

Als u zelf geen tijd of kennis heeft om de sitemap te configureren staan onze professionele Magento specialisten voor u klaar. Neem contact via het contactformulier voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.