Magento SEO optimalisatie
Inhoudsopgave
Magento SEO optimalisatie: om verkeer te genereren
Als het gaat om e-commerce platforms, is Magento altijd een van de meest populaire dankzij het volledige vermogen tot flexibiliteit en aanpasbaarheid. Hoewel Magento al lang wordt geprezen om zijn SEO-kracht, zijn er veel factoren waar online retailers op moeten letten om meer organisch verkeer te genereren. In dit artikel bekijken we naar 8 beste tips die u kunt toepassen om de Magento SEO optimalisatie in uw Magento webshop te verbeteren.
De belangrijkste onderdelen van Magento SEO
Een Magento zoekmachine optimalisatie, of SEO, is een reeks factoren om u te helpen uw webshop te optimaliseren zodat deze hoger scoort op de pagina’s in de zoekresultaten, zoals Google en Bing. SEO is een van de meest effectieve marketingstrategieën die helpen om uw pagina op een hogere positie te rangschikken, waardoor het aantrekkelijker wordt voor gebruikers wanneer ze zoeken naar oplossingen en productaanbevelingen op Google. Zo krijgt uw webshop meer organisch verkeer zonder andere betaalde marketingkanalen te gebruiken.
Bij het noemen van SEO kan er een lange lijst met praktijken, tips en tactieken komen waardoor u overweldigd raakt om ze allemaal toe te passen, maar in feite zijn er slechts drie hoofdtypen SEO waarop u zich moet concentreren om een goed resultaat te bereiken.
SEO op de pagina’s
On page SEO of on site SEO, verwijst naar de zoekoptimalisatie van elke pagina op uw site. On-page SEO helpt de zoekmachines om de inhoudelijke content van uw webshop te begrijpen en te beslissen of uw webshop een betrouwbare en waardevolle bron is.
Technische SEO
Technische SEO omvat alle praktijken die niet inhoudelijke elementen zijn voor uw Magento webshop. Deze SEO-componenten helpen zoekmachines uw webshop beter te crawlen en indexeren en verbeteren de gebruikerservaring wanneer ze uw Magento webshop bezoeken.
Off page SEO
Het laatste belangrijke Magento SEO type is Off page of off site SEO. Deze techniek gaat over het versterken van de relatie die uw webshop heeft met andere websites. Terwijl de vorige SEO typen zich vaak concentreren op uw content en site-infrastructuur, die strikt gerelateerd zijn aan Magento, heeft off page SEO alles te maken met het promoten van uw website en het gebeurt buiten uw pagina’s/website.
SEO-sleutelcomponenten
Belangrijkste Magento SEO factoren
Nu we alle hoofdtypen van Magento SEO hebben geleerd, is het cruciaal om te begrijpen dat al onze tips gericht zijn op het verbeteren van deze factoren en op hun beurt het optimaliseren van SEO op uw Magento webshop.
Optimaliseer de Magento URL-structuur van uw webshop
Een van de belangrijkste tips is om de SEO optimalisatie op de pagina te verbeteren, is door uw Magento URL-structuur te herschrijven zodat deze netjes, schoon en trefwoordgericht is. Omdat Magento gebruikers in staat stelt vrijelijk wijzigingen aan te brengen in links op uw site om deze SEO vriendelijker te maken, worden de vorige URL’s automatisch doorgestuurd naar de nieuwe.
Het is raadzaam om alle URL’s van uw homepage, productcatalogus en CMS-pagina beknopt en beschrijvend te houden. Als uw Magento-winkel echter een groot aantal producten heeft, wilt u misschien kiezen voor een platte URL.
Dit kan worden gedaan door naar Winkels > Configuratie (onder Instellingen) > Catalogus > Zoekmachineoptimalisatie te gaan, vink Nee aan in Gebruik categorieën pad voor product-URL’s en vink Ja aan voor Gebruik Canonical Link Meta Tag voor Categorieën.
Een goede product-URL moet deze structuur volgen: https://mijnwebwinkel.nl/product-naam/
Creëer een metatitel en metabeschrijving
Metagegevens, waaronder metatitel en metabeschrijving , hebben een enorme impact op uw siterangschikking op SERP’s, evenals op de klikfrequentie van uw site. De algemene tip om uw metatitel en -beschrijving te optimaliseren, is ervoor te zorgen dat ze binnen de tekenlimiet vallen en dat de inhoud relevant en nuttig moet zijn voor klanten.
Over het algemeen moet uw paginatitel het zoekwoord bevatten dat u target en minder dan 70 tekens bevatten . De metabeschrijving is verantwoordelijk voor een kort overzicht van uw pagina, en hoewel het veld maximaal 225 tekens accepteert, is het raadzaam om het tussen de 150-160 tekens te houden.
Genereer en dien uw XML-sitemap in
Met Sitemap.xml kan Google uw Magento-site begrijpen en belangrijke URL’s op uw site ontdekken, ongeacht de architectuur van uw site. Met andere woorden, een XML-sitemap helpt u om te communiceren met zoekmachines om deze te helpen identificeren welke pagina’s moeten worden gecrawld en geïndexeerd.
Gelukkig hebben de standaardinstellingen van Magento de mogelijkheid om een sitemap.xml-bestand te maken. Om een XML-sitemap op uw site te publiceren, moet u uw sitemap.xml-bestand genereren.
Om een sitemap in Magento 2 te genereren, moet u het volgende proces doorlopen:
Stap 1 : Log in op uw beheerdersaccount en ga naar Winkels > Instellingen > Configuratie > Catalogus > XML-sitemap. Bewerk de benodigde instellingen voor de opties voor categorieën, productopties en CMS-pagina’s :
Stap 2 : Open de Generatie-instellingen , wijzig hun status in Inschakelen , kies een starttijd waarvan u wilt dat zoekmachines uw pagina’s crawlen, selecteer de crawlfrequentie , voer de Error Email Recipient en Error Email Sender in . Het veld Foute-mailsjabloon kan de standaardwaarde behouden:
Stap 3 : Specificeer het maximum aantal URL’s per bestand en maximum bestandsgrootte limieten in de sectie genaamd Sitemap Bestandslimieten :
Stap 4: Na het configureren van de instellingen voor sitemapbestandslimieten , gaat u verder door het menu Instellingen voor het indienen van zoekmachines uit te vouwen en de overeenkomstige waarde van het veld Inzending naar Robots.txt inschakelen in te stellen op Ja . Klik op de knop Config opslaan om alle wijzigingen die we tot nu toe hebben gemaakt op te slaan:
Zet het URL om naar HTTPS
Google heeft lang bevestigd dat beveiliging een topprioriteit is en sinds 2014 werd HTTPS beschouwd als een rangschikkingssignaal , wat aantoont dat uw site zo snel mogelijk naar HTTPS moet worden geconverteerd. Om via HTTPS te worden bediend, heeft uw Magento webshop een SSL-certificaat nodig, dat is uitgegeven door de Centrale Autoriteit (CA). Normaal gesproken kan uw hostingprovider een certificaat voor uw website genereren, raadpleeg deze daarom eerst.
Zodra u uw SSL-certificaat hebt ontvangen, kunt u dit inschakelen in uw Magento-backend. Ga naar Winkels > Configuratie > Algemeen > Web en vouw Basis-URL’s (Beveiligd) uit . Wijzig de Gebruik beveiligde URL’s in de winkel en gebruik beveiligde URL’s in Admin van Nee (standaardwaarde) in Ja . Nu beginnen al uw beveiligde URL’s met HTTPS.
Schakel het SSL-certificaat in
Afbeeldingen optimaliseren
Een andere bruikbare tip voor de Magento SEO optimalisatie in uw winkel is om alle afbeeldingen op uw site te optimaliseren voor zoekmachines. Er zijn drie belangrijke punten om de afbeelding-SEO te verbeteren waar u op moet letten.
Verklein eerst de afbeelding voordat u deze naar uw Magento webshop uploadt. Het weergeven van veel afbeeldingen van hoge kwaliteit kan de snelheid en gebruikerservaring van uw site aanzienlijk beïnvloeden. Daarom is het essentieel dat u afbeeldingen comprimeert, wat goed is voor zowel de afbeelding-SEO als de websitesnelheid.
Ten tweede, vermeld duidelijk waar uw afbeelding over gaat in de bestandsnaam van de afbeelding in plaats van de standaard afbeeldingsnaam te gebruiken. Om afbeeldingen op uw site te rangschikken, is het ook essentieel dat u enkele hoofd zoekwoorden voor die specifieke afbeelding opneemt, wat met name handig is om Google te helpen uw afbeeldingen te indexeren voor relevante zoekopdrachten.
Een andere SEO factor voor afbeeldingen zijn de alt-teksten van afbeeldingen. Deze tekst wordt weergegeven om de functie en het uiterlijk van een afbeelding op uw Magento-pagina te beschrijven. Aangezien alt-tags nuttig zijn voor zowel bezoekers als zoekmachines om uw afbeeldingen te begrijpen, moet u ervoor zorgen dat u hoofd- en sub trefwoorden opneemt en uw alt-tekst correct instelt.
Verbeter uw sitesnelheid
Het is geen verrassing dat de snelheid van uw site een belangrijke rol speelt in de positie op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Wanneer u uw Magento webshop optimaliseert voor SEO, moet u de prestaties van uw Magento webshop zoveel mogelijk verbeteren. Hier zijn enkele manieren om u daarbij te helpen, of volg het uitgebreide blogpost voor de Magento snelheid optimalisatie.
- Browsercaching inschakelen:
Browsercaching helpt de volgende laadsnelheden van pagina’s te verbeteren zonder de server onder druk te zetten. Dit kan door naar het Magento dashboard te gaan, en te navigeren naar Winkels > Configuratie > Geavanceerd > Systeem > Volledige paginacache .
- Investeer in een Magento PWA:
Magento PWA is ongetwijfeld een belangrijke functie bij het verbeteren van de siteprestaties, aangezien PWA mobiele gebruikers hogere laadsnelheid kan bieden in vergelijking met andere mobiele platforms en native apps. Het versnellen van de prestaties van uw Magento webshop met PWA voldoet niet alleen aan de snelheidstests van Google, maar uw gebruikers zullen ook enorm profiteren van een betere webshop ervaring. Er zijn drie beschikbare opties voor Magento PWA-integratie, waaronder het gebruik van Magento 2 PWA Studio, contact opnemen met een Magento PWA-provider en het gebruik van Magento 2 PWA Theme. Als u overweegt uw eigen Magento PWA te bouwen, biedt SimiCart een uitgebreide en kosteneffectieve oplossing om u te helpen de prestaties van uw webshop te benutten.
- JS- en CSS-bestanden samenvoegen en verkleinen:
Door JavaScript- en CSS-bestanden samen te voegen en vervolgens te verkleinen, wordt het aantal afzonderlijke CSS-bestanden gecondenseerd tot één. Deze actie helpt het aantal bestanden dat klanten moeten opvragen elke keer dat ze op uw Magento-site terechtkomen, te verminderen en zo de laadtijden te verbeteren. U kunt dit doen door naar Winkels > Configuratie > Geavanceerd > Ontwikkelaar te gaan en uw JavaScript- en CSS-instellingen te wijzigen.
Een interne linkstructuur maken
De interne linkstructuur bevat alle pagina’s op uw Magento. Door een goede interne linkstructuur te maken, kunnen zoekmachines uw webshop probleemloos doorzoeken en de structuur ervan gemakkelijker begrijpen.
Gerelateerde productfunctie op de standaardinstellingen van Magento
Een netwerk van interne links kan worden gebouwd door de gerelateerde productfunctie op de standaardinstellingen van Magento te gebruiken. Ga in de Catalogus naar Producten en kies vervolgens een product waarvan u de interne linkstructuur wilt bewerken. Ga naar Gerelateerde producten, up-sells en cross-sells > Gerelateerde producten > Gerelateerde producten toevoegen. Nu hoeft u alleen nog maar alle URL’s toe te voegen van de gerelateerde producten die u op die specifieke productpagina wilt weergeven.
Conclusie: Magento 2 SEO
Een Magento 2 SEO optimalisatie is geen eenvoudige taak, maar het vereist enorm veel tijd en moeite om uw webshop op pagina één te laten verschijnen in de zoekresultaten. Wij hopen dat ons artikel u kan helpen een frisse kijk te krijgen op enkele best bruikbare SEO-factoren en tips om uw Magento webshop volledig te optimaliseren voor de zoekmachines.
Mocht u zelf geen tijd of kennis hebben? Geven wij u graag advies of kunnen onze Magento specialisten uw Magento webshop volledig SEO optimaliseren. Wij hebben namelijk 16 jaar expertise in Magento 2 SEO. Neem hier contact met ons op.