Aandachtspunten bij een nieuwe Magento webshop lanceren
Het lanceren van een nieuwe Magento webshop is geen gemakkelijke taak, het is meer dan alleen een webshop: het is een complexe online onderneming waarin alle bedrijfsprocessen grondig moeten worden doordacht voordat ze digitaal gaan. U zou het ermee eens zijn als u enige ervaring hebt met het migreren van een webshop naar een nieuw platform. Zo niet, dan zal dit artikel u helpen bij het overwegen van alle belangrijke elementen van succesvolle e-commerce onderneming.
Inhoudsopgave
- 1 De structuur van de Magento 2 webshop
- 2 Webhosting
- 3 Host oplossing: Webdesign for you
- 4 Ontwerp & Magento thema’s
- 5 SSL-certificaat
- 6 Edities van Magento 2
- 7 Functionaliteit Magento 2
- 8 Producten in Magento 2
- 9 CMS- of berichtenpagina’s
- 10 Magento marketing
- 11 Testfase: Magento 2 webshop
- 12 Magento snelheid optimalisatie
- 13 Integraties
- 14 Ten slot
De structuur van de Magento 2 webshop
Met Magento 2 kunt u meerdere winkelaanzichten onder één installatie beheren, die allemaal toegankelijk zijn vanuit hetzelfde beheerderspaneel. Deze winkelaanzichten kunnen individueel een eigen ontwerp en verschillende instellingen hebben.
Er zijn twee benaderingen die u kunt volgen als u meerdere taalversies van uw webshop wilt maken. Maak om te beginnen een apart domein voor elke taal versie. Ten tweede kunt u één domein behouden terwijl u meerdere winkelaanzichten maakt.
Doelgroep
Houd bij het maken van een e-commerce webshop rekening met de doelmarkt en het publiek. Stel dat u een online retailer van biologische producten bent. Als u veel geld wilt verdienen in deze branche, kunt u gedetailleerde beschrijvingen geven van de ingrediënten, gezondheidsvoordelen, productiedetails, enz.
Mensen die geïnteresseerd zijn in deze producten, zullen alle informatie zorgvuldig lezen voordat ze een online aankoop doen. Als u niet zeker weet tegen wie u moet pitchen, begin dan met het definiëren van de typen mensen die het meest van uw producten zullen profiteren, of het nu klanten, jonge volwassenen of ouderen zijn.
Bepaal vervolgens hun relevante kenmerken, zoals geslacht, inkomen, etniciteit, enz. Leer alles over uw klanten, want het zal u helpen de toon te bepalen die u wilt gebruiken tijdens de communicatie met hen.
Catalogus structuur
De structuur van elke e-commerce webshop kan worden weergegeven door een hiërarchische boomstructuur.
Klanten gebruiken het meegeleverde sitemenu om de pagina te vinden waar ze iets willen kopen. Het menu moet dus gebruiksvriendelijk zijn, wat klanten tijd bespaart en goederen en diensten gemakkelijk kan vinden.
Denk goed na over hoe uw catalogus eruit moet zien. Mindmaps zijn een geweldige manier om deze te plannen. Bepaal welke categorieën voor u belangrijk zijn en plaats deze zo dicht mogelijk bij de hoofdpagina.
Sorteer goederen en diensten op type en beperk elke product pagina tot niet meer dan het derde niveau van het menu. Magento ontwikkelaars hebben deze informatie nodig om de webshop te ontwikkelen, en ten tweede zal het de gebruikerservaring en dus de conversieratio van de e-commerce webshop beïnvloeden.
Webhosting
Beide Magento Commerce edities bevatten cloudhosting als platform. Dit betekent dat u de software overal kunt gebruiken. U kunt het ook opschalen en configureren om aan uw behoeften te voldoen.
Zoek bij het lanceren van een Magento Open Source webshop naar de beste webhosting. Over het algemeen bieden hostingbedrijven een verscheidenheid aan diensten aan.
De meest voorkomende zijn als volgt:
Gedeelde hosting
Omdat het shared hosting is, is het de meest betaalbare hostingoptie. Dit betekent dat uw website op dezelfde server wordt gehost als verschillende andere websites of webshops. In dit geval worden de prestaties van uw webshop voornamelijk bepaald door het aantal gebruikte serverbronnen. U kunt dit type gebruiken als u van plan bent honderdduizenden producten naar uw webshop te uploaden.
Dedicated server
Als shared hosting geen optie is, kun u een dedicated server huren. Dit betekent dat u de server met niemand anders deelt. U kunt de hardware en het besturingssysteem kiezen die het beste bij uw behoeften passen. Deze optie is ideaal voor groeiende bedrijven vanwege de hoge beveiliging en prestaties.
Domeinnaam
Kies een domeinnaam die uw bedrijf beschrijft; het moet kort en gedenkwaardig zijn. Het is beter om het zo snel mogelijk te krijgen voordat iemand anders langskomt en het neemt. Kies het domein waarvoor u uw website wilt registreren.
Het is belangrijk op te merken dat een domeinnaam een van de topfactoren van Google is. Unieke namen krijgen SEO-voordeel, dus vermijdt namen die lijken op bestaande, omdat het oorspronkelijke domein sowieso hoger scoort.
Host oplossing: Webdesign for you
Heeft u een website of een webshop en wilt u deze online plaatsen zodat u overal online bereikbaar bent? Bij Webdesign for you bieden wij voor elke website of webshop een snel, betrouwbaar en veilig oplossing, dat wij zorgvuldig voor u beheren. Ook zorgen wij ervoor dat uw e-mail, domeinnaam en hostingpakket wordt ingesteld, zodat u zorgeloos aan de slag kunt gaan voor een succesvolle start van uw onderneming.
Neem vandaag nog contact met een van onze Magento specialisten op voor meer informatie over wat voor uw de meeste geschikte hostingoplossing is voor uw onderneming.
Ontwerp & Magento thema’s
Kant-en-klare thema’s
Hier zijn een paar dingen waarmee u rekening moet houden bij het ontwerpen van uw Magento 2 webshop:
Magento biedt een verscheidenheid aan kant-en-klare thema’s die u kunt gebruiken bij het ontwerpen van uw e-commerce webshop. Deze thema’s kunnen worden gekocht via de Magento marktplaats of een website van derden.
Over het algemeen varieert de prijs van deze thema’s tussen € 100 en € 400. Zorg er echter voor dat u het thema grondig evalueert voordat u deze aanschaft. Dit komt omdat kant-en-klare thema’s meestal bugs bevatten die de SEO en prestaties van uw site kunnen schaden.
Zorg er ook voor dat het thema dat u selecteert responsief genoeg is om op alle apparaten te werken, ongeacht de schermgrootte.
Op maat Magetno thema
Met een aangepast thema kun u niet alleen uw site laten opvallen, maar ook uw winkel herkenbaarder maken, wat belangrijk is in de digitale wereld.
De aandacht van de klant trekken is niet langer voldoende. U moet ze overtuigen om van uw webshop te houden, hem te onthouden, er terug te keren en hem te promoten.
Afgezien daarvan biedt een aangepast thema enkele technische voordelen. Het helpt bijvoorbeeld de SEO van uw webshop. U kunt eenvoudig aan alle vereisten van Google voldoen met schone code! Bovendien is uw Magento webshop overzichtelijk en schaalbaar. Een aangepast thema zorgt ook voor een veilig ontwerp. Er zullen geen snelheidsproblemen of bugs zijn.
Compatibiliteit browsers
Hoe groter het aantal browsers, hoe groter het gebruik. Mensen over de hele wereld gebruiken verschillende browsers om toegang te krijgen tot internet, afhankelijk van hun taal, land en andere factoren. Uw Webshop zou idealiter compatibel moeten zijn met alle browsers.
Het kan echter moeilijk zijn om de voorkeursbrowsers van de doelgroep te bepalen, vooral als u wereldwijd actief bent. Als u al een webshop hebt, kunt u met Google Analytics zien welke browsers het merendeel van uw bezoekers gebruikt.
Anders kunt u een meer praktische benadering kiezen. Als u zich bijvoorbeeld op een oudere doelgroep richt, is de kans groot dat ze Internet Explorer gebruiken. Als u zich op klanten richt, kunt u browsers gebruiken die compatibel zijn met de meest recente apparaten, zoals Chrome.
SSL-certificaat
De klanten voeren hun creditcardgegevens in op de afrekenpagina van uw webshop. Deze informatie is van cruciaal belang en kan worden omzeilt. We moeten dus zorgen voor veilige kassa’s en een veilige klantervaring om vertrouwen op te bouwen.
Secure Sockets Layer (SSL), technologie helpt ons om dit te bereiken. Bovendien geeft de site-URL aan of de site veilig is of niet. De “HTTPS” betekent veilig, terwijl alleen “HTTP” riskant betekent. Ook wordt in het geval van de “HTTP”-site een waarschuwing aan de gebruiker gevraagd
SSL wordt meestal verkocht voor een maandelijks bedrag. De duurste pakketten omvatten het groen maken van de browserbalk om het hoogste beveiligingsniveau aan te geven. Internetgebruikers vertrouwen tegenwoordig op browserwaarschuwingen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat ze iets kopen in een online winkel die geen encryptie gebruikt.
Edities van Magento 2
Magento biedt momenteel drie verschillende opties. U kunt Magento Open Source gratis downloaden. Er zijn twee betaalde versies: Commerce Starter en Commerce Pro. De gratis versie bevat de meeste functies die u nodig hebt voor uw Magento webshop. U kunt bijvoorbeeld verschillende producttypen maken, kortingen aanbieden, kopers categoriseren en meer.
De Magento Commerce Starter bevat alle gratis functies en extra betaalde functies zoals exclusieve privéverkopen, beloningspunten, verlanglijstjes en meer. Het bevat ook e-mailondersteuning van professionele Magento ontwikkelaars en Magento cloudhosting.
Functionaliteit Magento 2
Magento 2 wordt direct uit de doos geleverd met een overvloed aan vele functies. Als u iets nodig hebt dat niet standaard in Magento zit, kunt u kijken naar de taal rijke extensies online. Onlineretailers kopen vaak geavanceerde gelaagde navigatie als aanvulling op de native navigatie.
In ruil daarvoor voegt het verschillende handige functies toe, waaronder een gefilterd dashboard, filterblok, horizontale filterbalk en andere. Online winkelen door het merk is een andere populaire functie. Hiermee kunnen uw klanten producten zoeken op basis van merken door passende producten in een navigatieblok op te nemen.
Producten in Magento 2
Productfunctie mogelijkheden
Producten in Magento 2 worden ingedeeld in zes typen: gegroepeerd, gebundeld, virtueel, downloadbaar, configureerbaar en eenvoudig. U moet beslissen welke u gaat gebruiken. Gegroepeerde producten bestaan uit een verscheidenheid aan eenvoudige producten. U kunt bijvoorbeeld een cameralens, een statief, een videocamera en andere items groeperen om te verkopen.
Bundelproducten bepalen het vermogen van uw klanten om een apart product samen te stellen door verschillende opties te selecteren, zoals een product boeket, een fiets, enzovoort. Reserveringen, verzekeringen en andere immateriële, voor geconfigureerde en kant-en-klare objecten zijn voorbeelden van virtuele producten.
Downloadbare producten zijn producten die worden gebruikt voor online software, zoals extensies, e-books, mp3-bestanden, enz. Klanten kunnen kiezen uit een verscheidenheid aan functies in configureerbare producten. Denk aan een laptop met verschillende kleuren en specificaties.
Ten slotte hebben eenvoudige producten maar één functie. Uw klanten kunnen de maat, kleur en andere kenmerken van hun producten niet selecteren.
Productgegevens importeren
Als u maar een paar honderd producten heeft, is het importeren van productgegevens geen probleem omdat dit handmatig kan. Wanneer u echter duizenden producten heeft, wordt het proces moeilijk. Maar maak u geen zorgen! U kunt productgegevens op verschillende manieren importeren, waaronder:
CSV-import
CSV is een type bestandsformaat waarin productgegevens kunnen worden opgeslagen. Dit werkt voldoende als u uw productgegevens tussen dezelfde Magento-versies wilt verplaatsen.
Software voor gegevensmigratie
Deze tools worden gebruikt om gegevens over te zetten van Magento 1 naar Magento 2.
CMS- of berichtenpagina’s
Houd het volgende in gedachten bij het ontwerpen van de pagina’s van uw e-commerce-winkel:
CMS
Om de geloofwaardigheid van uw webshop op te bouwen, moet u transparant zijn met uw klanten over uw diensten. Het product, de categorie en de startpagina tonen de basisdetails, terwijl de juiste speciale pagina’s met een gedetailleerd overzicht van uw privacy beleid, retourbeleid, algemene voorwaarden en andere juridische informatie verplicht zijn.
Deze worden “CMS-pagina’s” genoemd en kunnen eenvoudig worden toegevoegd vanuit het beheerderspaneel. Ja, u kunt zelf basispagina’s aanmaken. U heeft een professional nodig om uw site interactiever en gebruiksvriendelijker te maken, die hem niet alleen zal aanpassen, maar ook zal polijsten
Blog
Dingen zijn compleet anders en een beetje ingewikkeld voor blogs. e-commerce webshops kunnen functioneren zonder het gebruik van een blog. We weten allemaal “content is King”, dus een gedetailleerd artikel met veel afbeeldingen is de sleutel om de aandacht van klanten te trekken, en maakt het ook SEO-vriendelijk. Vervolgens helpt hoogwaardige inhoud mensen bij het ontwikkelen van vertrouwen in u. Zorg er dus voor dat u het goed doet.
Magento marketing
Magento biedt tal van opties voor het beheren van product marketing en promotie. Als u de Open Source-editie van Magento Adobe gebruikt, kunnen uw klanten producten toevoegen aan een verlanglijst, inzoomen op afbeeldingen, producten naar vrienden sturen, recent bekeken producten bekijken, kortingen krijgen en meer.
De betaalde Magento Commerce-editie bevat geavanceerde functies, zoals het sorteren van de catalogus op de meest populaire producten met een enkele klik, het hebben van meerdere siteweergaven voor verschillende klanten, het maken van promoties per segment en nog veel meer.
Testfase: Magento 2 webshop
Testen is een cruciaal onderdeel van het lanceren van een Magento 2 webshop. Zorg er daarom voor dat u elke pagina van de site grondig test. Begin met het inspecteren van het ontwerp van de site. Onderzoek elke pagina om er zeker van te zijn dat alle elementen correct zijn geplaatst volgens de lay-out.
Controleer vervolgens op elke pagina alle knoppen en links om er zeker van te zijn dat ze naar de juiste pagina leiden en klik baar zijn. Doe hetzelfde voor alle banners van de site. Vergeet de zoekbalkfunctie niet. Controleer of de zoekknop actief is en of de invoer de zoekopdracht valideert.
Controleer ook de koptekst, sitenavigatie, winkelwagen, afrekenproces, registratie, account, blokken, formulieren, reactievermogen en andere kritieke elementen.
Magento snelheid optimalisatie
Magento is een resource-intensief platform dat de juiste configuraties en resources vereist om goed te kunnen functioneren. Zelfs als u een solide infrastructuur heeft, kan uw winkel soms traag zijn.
Magento snelheid optimalisatie is een cruciaal proces voor gebruikerservaring en bouncepercentage. Hier zijn een paar tips om u op weg te helpen:
- Kies de beste Magento hosting.
- Magento moet worden bijgewerkt.
- Gebruik Redis, Varnish of Memcached om Magento 2 te versnellen.
- Houd de indexeerders up-to-date.
- Ga door met het onderzoeken van extensies van derden die in de winkel zijn geïnstalleerd.
- Maak Magento platte catalogi beschikbaar.
- Gebruik het Content Delivery Network (CDN) om de snelheid van uw website te verbeteren.
Integraties
Als het gaat om integraties, moet u hier opletten:
CRM-integratie
U moet beslissen of u uw Magento webshop al dan niet wilt integreren met CRM van derden.
Verzending integratie
Magento biedt gratis verzending, vast tarief, tafeltarief, FedEx, DHL en UPS verzendopties.
Betalingsintegratie
U dient de betalingswijze op te geven. Adobe Magento Commerce bevat een aantal standaardbetaalmethoden, waaronder PayPal, Braintree, COD, postwissel, bankoverschrijving, afrekenen zonder subtotaal, inkooporder, Authorize.net en andere.
Ten slot
Hopelijk hebben deze belangrijke aandachtspunten u een beter beeld gegeven. Nu u klaar bent om uw producten op internet te verkopen wensen wij u vele online verkopen!
Als u denkt dat u onvoldoende technische kennis hebt of zelf geen tijd heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen met een van onze Magento specialisten voor meer advies of informatie.